Papa instituie sărbătoarea Mariei, Maica Bisericii. Atributul acesta al Maicii Domnului va fi prăznuit în Lunea de după Rusalii. Prezenţa Mariei în Cenacol la Rusalii este imaginea desăvârşită a prezenţei sale în Biserică, în mijlocul celor care se lasă însufleţiţi de Spiritul Sfânt. Însă Maria este mamă a Bisericii din momentul în care îl naşte pe capul membrelor Bisericii - spune sr Ligia Man, profesor de teologie specializat în mariologie. Chiar dacă solemnitatea va fi rânduită doar în calendarul latin, toată Biserica deja crede şi celebrează acest atribut al Mariei încă din cele mai vechi timpuri, spune, la rândul său, pr. profesor Alexandru Buzalic, profesor de teologie specializat în dogmatică.
Cu instituirea obligatorie a sărbătorii Mariei Maica Bisericii în calendarul liturgic roman pentru lunea de după Rusalii, stabilită de papa Francisc cu un decret publicat sâmbătă 3 martie 2018, se împlineşte un drum început în urmă cu 54 de ani - scrie jurnalistul italian Andrea Tornieli pe Vatican Insider. Deja din timpul CV2, Papa Paul al VI-lea o proclama pe Maria ca "Maica Bisericii". În decretul papal de instituire a sărbătorii, se arată că această celebrare va ajuta păstorii şi credincioşii Bisericii să crească în ”simţirea maternă a Bisericii” şi să-şi aducă aminte că viaţa creştină, ca să crească, trebuie să fie ancorată în misterul Crucii, în jertfa lui Cristos la ospăţul euharistic, în Fecioara care oferă, Maica Răscumpărătorului şi a celor răscumpăraţi”.
Biserica se naşte din jertfa Mântuitorului. În acel moment, la picioarele Crucii, Isus o încredinţează pe Maria ucenicului iubit. Atunci se descoperă public menirea ei de mamă a Bisericii. Însă maternitatea spirituală a Mariei faţă de Biserică poate fi extinsă încă de la naşterea lui Isus. Ea este cea care îl naşte pe Fondatorul Bisericii şi, tot atunci, şi pe viitoarele membre spirituale ale capului Bisericii - spune sr. Ligia Man, doctor în mariologie.
Dacă e să acordăm această celebrare cu spiritualitatea bizantină, observăm că tradiţia orientală "nu pune în evidenţă foarte mult maternitatea spirituală a Mariei faţă de credincioşi. Nu prea găsim în textele liturgice expresii de genul mama Bisericii sau mama spirituală a oamenilor. Spiritualitatea bizantină pune accent pe demnitatea ei de Născătoare de Dumnezeu. În toate textele liturgice este cântată ca Mamă a lui Dumnezeu şi, din această demnitate, decurg implicit toate celelalte privilegii. Ca Născătoare de Dumnezeu are grijă de fiii ei spirituali şi de moştenirea pe care Isus i-a încredinţat-o. Dar ar fi bine ca şi Biserica Bizantină să declare oficial această demnitate a Sfintei Fecioare, pe lângă toate celelalte pe care i le recunoaşte: Maica Vieţii, Maica Cuvântului etc" - spune sr Ligia Man:
Fecioara Maria are un rol deosebit de mijlocitoare pe lângă Dumnezeu, spune pr Alexandru Buzalic, dogmatician. Ea se manifestă ca maică a Bisericii de la începutul creştinismului, fiind prezentă, alături de Isus şi alături de comunitatea apostolică, în momente importante ale operei răscumpărării. Întrebându-l pe pr Alexandru cum îşi pot armoniza Bisericile particulare rânduiala la această dorinţă a papei de a o celebra pe Maica Bisericii, răspunde că "pentru celelalte rituri rămâne ca autorităţile care guvernează Biserica sui iuris să-şi manifeste dreptul de a introduce o sărbătoare şi de a reglementa imnografie şi toate celelalte care se referă la acest lucru."